Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez Internet

Założenie spółki z o.o. przez Internet jest sposobem szybkim i tanim, lecz obarczonym pewnymi utrudnieniami formalnymi, które prezentuję poniżej.

Zakładają spółkę z o.o. przez Internet użytkownik korzysta z wzorca umowy. W tym celu należy założyć konto w systemie teleinformatycznym dostępnym na stronie WWW Ministerstwa Sprawiedliwości, wypełnić formularz umowy oraz opatrzyć go podpisem elektronicznym.

Użytkownik nie może modyfikować treści wzorca umowy. Zmiany w umowie spółki są możliwe jedynie po zarejestrowaniu spółki i wymagają formy aktu notarialnego.

Umowa spółki z o.o. jest zawarta po wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego wszystkich danych koniecznych do jej zawarcia i z chwilą opatrzenia ich podpisem elektronicznym.

Po podpisaniu umowy spółki upoważnieni użytkownicy są zobowiązani do wypełnienia:

• listy wspólników,

• oświadczenia członków zarządu o wniesieniu wkładów na pokrycie kapitału zakładowego,

• wniosku o rejestrację spółki,

• oraz następnie uiścić opłatę w systemie eCard.

Zakładając spółkę przez Internet kapitał zakładowy może przybrać wyłączenie formę wkładu pieniężnego  w wysokości min. 5 tysięcy złotych, który należy wnieść w terminie 7dni od dnia wpisania spółki do rejestru.

Wniosek o wpis spółki z o.o. utworzonej przez Internet sąd rejestrowy rozpoznaje w terminie jednego dnia od jego wpływu. Jeżeli rozpoznanie wniosku wymaga wezwania do usunięcia przeszkody do dokonania wpisu, wniosek taki powinien być rozpoznany przez sąd w terminie 7 dni od usunięcia przeszkody przez wnioskodawcę.

W terminie 7 dni od dnia zarejestrowania spółki przez Internet zarząd spółki powinien przedłożyć w sądzie rejestrowym:

• wzory podpisów członków zarządu uwierzytelnionych notarialnie albo złożonych przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu,

• oświadczenia wszystkich członków zarządu, że wkłady na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników w całości wniesione (tylko w przypadku, gdy takie oświadczenie nie zostało dołączone do zgłoszenia spółki).

Ostatnim elementem formalnym przy zakładaniu spółki z o.o. przez Internet jest dokonanie zgłoszeń ewidencyjnych do US, REGON, ZUS.